Powered By Blogger

Friday 23 May 2014

“Cinta Harta, Manusia Dan Tuhan”
Oleh : Masturasiah Binti Katalleh

Cinta merupakan satu ukuran asas pengalaman manusia yang memberikan antaranya, perasaan kasih sayang, tarikan, asas kemesraan dan keserasian antara sesorangan, rela berkorban untuk orang lain, perasaan tertarik dan hubungan kepada alam, benda hidup ataupun makhluk lain. Ia dapat ditunjukkan melalui perasaan, emosi, kelakuan, pemikiran, persepsi dan sikap. Ia mempengaruhi, mendasari dan menetukan pola utama hubungan antara perorangan dan pengenalan diri.  Cinta juga merupakan sebuah anugerah yang terindah kepada manusia.  Setiap manusia mempunyai perasaan itu namun cinta juga umpama racun yang berbisa.  Namun kini persepsi cinta bagi remaja ialah untuk memuaskan hawa nafsu.  Oleh itu, kes pembuangan bayi semakin banyak akibat cinta yang tidak memikirkan jangka masa panjang.
Cinta kita boleh bahagikan kepada tiga iaitu cinta kepada harta, manusia dan sang pencipta. Namun kini cinta kepada harta semakin ketara oleh umat manusia.  Mereka semakin mengejar kekayaan meskipun mereka tahu bahawa hidup ini hanyalah sementara.  Cinta kepada harta juga memberikan impak negatif kepada perasaan manusia.   Cinta kepada harta menyebabkan manusia mempunyai perasaan hasad dengki terhadap orang lain.  Hal ini demikian kerana, mereka mempunyai jiwa yang miskin dengan cinta sesama insan, tumbuhan dan haiwan.   Mereka tidak sedar andainya tiada tumbuhan mereka tidak mampu menghirup udara yang segar.  Cinta harta membuat manusia sanggup berbunuhan kerana sifat tamak haloba yang bersangkar dalam diri manusia.  Harta mampu membuat manusia menjadi sesat sehingga membeza-bezakan taraf dengan golongan miskin dan kaya.   Mereka tahu bahawa manusia di sisi Tuhan adalah sama dan yang membezakan adalah amal yang dilakukan.
Cinta manusia sesama manusia adalah cinta yang paling indah yang dianugerahkan kepada manusia.  Cinta sejati mampu membawa kepintu syurga.  Hari kekasih tidak boleh disambut oleh umat Islam.  Hari kekasih adalah memperingati seorang paderi yang bernama Saint Valentine yang dihukum bunuh akibat menjalankan tugasnya sebagai paderi dan menikahkan para pemuda yang mahu berkahwin.  Cinta manusia terbahagi kepada tiga iaitu cinta daripada hasutan syaitan, jin dan ilham daripada Allah kepada hambanya.  Cinta daripada hasutan syitan ialah percintaan manusia tapi tidak mengikut cara yang halal pada pandangan Islam.  Contohnya sepasang kekasih yang terlanjur dan selepas itu mereka berkahwin itu dinamakan cinta daripada hasutan syaitan.  Cinta daripada jin iaitu cinta yang meminta bantuan jin untuk mendapatkan seseorang.  Contohnya seorang lelaki yang mencintai seorang wanita namun wanita tersebut tidak membalas cintanya.  Dia pun meminta bantuan jin untuk mendapatkan cinta wanita itu lalu berkahwin. Cinta ilham dari Allah ialah cinta dari mata turun ke hati serta berkahwin atas dasar saling mencintai dan cinta itu dinamakan syurga cinta.  Cinta bukan sahaja untuk lelaki dan wanita namun cinta ini adalah kepada Tuhan, ibu bapa,  keluarga dan sahabat.

Sebagai manusia kita harus tahu kasih sayang Allah kepada hambanya tanpa mengira amal yang mereka laksanakan. Manusia diberi rezeki yang luas namun tidak mampu mengucapkan syukur kepada-Nya.  Andainya kita mampu melihat ganjaran yang diberi pastinya seluruh umat manusia akan mengejar-ngejar ganjaran yang diberikan oleh-Nya.  Cinta Allah kepada hamba-Nya sangat nyata kerana dengan senggaja Allah menunda-nunda siksaan kepada hamba-Nya.  Allah memberi kesempatan agar umat-Nya bertauabat.  Semakin banyak ujian menimpa kepada umat-Nya semakin besar kasih sayang Allah kepada mereka.  Allah telah mencipta syurga untuk hamba-Nya yang bertakwa.  Keindahan syurga tidak terjangkau pemikiran manusia dengan nikmat yang diberikan.



No comments:

Post a Comment