Powered By Blogger

Thursday 3 April 2014

CERPEN : IBU


Kampung Layangan, tinggallah seorang tua dan dua orang anaknya.  Ibu tunggal itu bernama Mak Salmah serta anaknya yang bernama Amran dan Amir.  Amran merupakan anak sulung yang berumur 17 tahun dan Amir pula berumur 15 tahun. Kedua-dua anaknya bakal menghadapi peperiksaan besar.  Amran akan menduduki peperiksaan SPM manakala Amir akan menduduki peperiksaan PMR.  Mak Salmah kehilangan suaminya disebabkan kemalangan jalan raya yang meragut nyawanya akibat daripada pendarahan yang teruk.  Mak Salmah bersusah payah membanting tulang untuk membesarkan kedua-dua anaknya meskipun keadaan beliau kini telah uzur.  
 “ Mak, sedapnya sarapan hari ini! ”, kata Amran dengan perasaan yang gembira sambil memakan ubi kayu bercecah semangkuk kelapa parut.
 “ Amran, Amir, tak lama lagi sekolah akan bermula jadi kamu mesti pergi ke sekolah sekarang”, kata Mak Salmah. Kemudian, Mak Salmah menghulurkan wang saku sebanyak lima puluh sen.  Meskipun Amran malu dengan jumlah wang yang diberikan, namun dia tetap bersyukur dengan wang yang diberikan oleh ibunya.
          Pada suatu pagi, apabila mereka tiba di hadapan pintu pagar sekolah, datang sekumpulan pelajar nakal yang sering membuli ingin memeras wang mereka.  Kumpulan pelajar nakal itu sentiasa mencari mangsa untuk mendapatkan duit.
 “Macam biasalah duit mana?” tanya salah seorang pembuli tersebut. 
“Maaflah ibu saya bagi tiga puluh sen sahaja” kata Amran yang ligat berfikir mencari alasan.  Walaupun jumlah wang itu begitu sedikit  mereka tetap berkeras mahukan duit itu.
Apabila waktu rehat, semua pelajar bergegas ke kantin untuk membeli makanan.  Namun demikian, Amran dan Amir duduk di pondok yang berdekatan dengan kantin sekolah.  Amran ingin mencari jalan penyelesaian agar dapat meneruskan pembelajaran mereka kerana yuran persekolahan belum dilunaskan. Mereka hanya diberi tempoh masa sebulan untuk melunaskan yuran persekolahan.
 “Amran kamu sudah memaklumkan kepada ibu kamu untuk membayar yuran sekolah kamu berdua?”, kata cikgu Harun.
 “Erm...  maaf cikgu saya belum maklumkan kepada ibu saya”, kata Arman dengan nada yang  sayu.
“Saya akan bagi tempoh hingga hujung bulan ini, kalau ibu kamu tidak dapat melunaskan yuran kamu dan Amir tidak dapat meneruskan persekolahan” kata-kata cikgu Harun masih terngiang-ngiang ditelinga Amran.   Apabila mengenangkan nasib mereka sekeluarga dia bertekad untuk mengubah hidup mereka sekeluarga.  Tiada sesiapa yang akan membantu kalau bukan dirinya sendiri.
.  “Hai, bagaimanalah nasibku. Ada wang tapi acapkali diambil orang”, kata Amran dengan nada yang sedih.  Tanpa dia sedari air matanya berlinangan.  Pelajar-pelajar yang melintasi di pondok mengejek dan mentertawakan Arman.  Namun Arman tetap menguatkan hatinya agar tabah dan terus bersemangat.  Dengan perasaan yang sedih dan hiba Amran dengan perlahan pergi ke sebatang paip lalu menadah air dengan kedua belah tangannya dan meminumnya.  Perlahan-lahan air matanya berlinangan.  Amir terlihat perkara yang dilakukan oleh abangnya. Dia turut mengalirkan air mata kerana sebak mengenangkan nasib mereka.
Amran bertekad untuk mencari alternatif supaya dapat melunaskan yuran sekolah.  Dia tidak mahu ibunya bersusah mencari wang kerana sejak kebelakangan  ini ibunya sering batuk-batuk dan wajahnya pucat.   Selepas habis waktu sekolah Arman nekad untuk pergi ke pekan untuk mencari pekerjaan namun tiada sebuah kedai pun yang memerlukan pekerja sambilan.
  Arman berjalan di kawasan pekan lalu ternampak iklan kerja sambilan iaitu sebagai pelayan kedai makan. Gaji yang ditawarkan iaitu mengikut tempoh masa seseorang itu berkerja. 
“Maaf encik, saya ingin bertanya. Bolehkah saya berkerja di kedai makan encik?”. Tanya Amran sambil menunggu jawapan dari pengurus kedai.
 “Ya sudah tentu boleh”, kata pengurus kedai tersebut dengan hati yang senang.  Tanpa berfikir panjang Arman terus bersetuju untuk berkerja di kedai makan tersebut.
Tanpa pengetahuan ibunya Amran telah mengambil keputusan untuk berkerja sambilan bagi melunaskan yuran dan perbelanjaan mereka.  Amran berkerja sambilan pada waktu petang di pekan sebagai pelayan kedai makan.  Setelah mendapat hasil dari kerja sambilannya Amran dapat melunaskan yuran persekolahan mereka mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
 “Cikgu, saya ingin membayar yuran persekolahan saya dan Amir”, kata Amran dengan nada yang gembira.
  “Amran, saya nak bertanya sedikit.  Adakah kamu berkerja di mana-mana kedai?”.  Tanya cikgu Harun dengan riak wajah ingin tahu.  Amran terperanjat apabila cikgu Harun bertanya tentang perkara tersebut. 
“Erm...erm...maafkan saya cikgu.  Saya terpaksa berkerja untuk melunasakan yuran sekolah dan menyediakan kelengkapan persekolahan saya dan Amir”, kata Amran dengan nada yang sayu.
 “Tidak mengapa Amran.  Saya faham situasi kamu sekarang.  Lagipun kamu merupakan anak sulung.  Namun, saya berharap kamu dapat memberi tumpuan kepada pelajaran”, kata Cikgu Harun memberi harapan dan semangat kepada Amran.
 Setelah membayar yuran tersebut, Amran membeli kelengkapan bagi persekolahan mereka.
 “ Adik, ini abang belikan buku untuk kamu membuat ulang kaji pelajaran.  Abang harap kamu sangat kamu berusaha untuk mengubah nasib kita sekeluarga” kata Arman member kata peransang agar adiknya akan gigih berusaha.   Amran menyediakan keperluan sekolah Amir supaya mereka sama-sama dapat menumpukan pelajaran. Disamping itu, dapat membuat persediaan peperiksaan PMR yang bakal dihadapi oleh Amir.
Amran harus bijak membahagikan masa agar dapat mengulangkaji  pelajarannya.  Apabila waktu malam, Amran mengambil masa untuk mengimbas kembali pelajaran yang dipelajarinya semasa di sekolah.  Amran dan Amar merupakan salah seorang pelajar terbaik di sekolah mereka.  Bagi mereka kemiskinan bukanlah penghalang untuk mereka berhenti berusaha. Malah, kemiskinanlah yang membuatkan mereka lebih tekun berusaha.  Bak kata pujangga kemiskinan bukan untuk diwarisi.
 Pada suatu ketika Amran dan Amar pulang dari sekolah, mereka menyedari bahawa ibunya tidak berada di rumah.   Amran dan Amir memanggil ibunya sambil mencari di kawasan rumah mereka.  Akan tetapi kelibat ibunya tidak kelihatan.
 “Ibu...ibu...! Ibu dimana?”. Suara Amran dan Amir semakin kuat.  Namun, panggilannya tidak disahut oleh ibunya.
 Tiba-tiba Pak Mail datang dan berkata “Amran, Amir mak kamu berdua berada di hospital sekarang.”
 “Pak Mail boleh bawa kami ke sana?” kata Amran.  “Ya sudah tentu boleh” kata Pak Mail.

Setelah tiba di hospital Amran dan Amir segera menemui ibunya yang terlantar sakit.
 “Ibu bagaimana boleh terlantar di hospital?”. Tanya Amran dengan beribu persoalan.
“Sebenarnya  ibu mengalami kemalangan sedikit dan tidak begitu teruk” kata ibunya.
“Ibu, siapa yang menghantar ibu ke sini?”. Tanya Amran.
“Pak Maillah yang membawa ibu di hospital”, kata ibu.
“Ibu bila boleh di keluarkan daru hospital?”. Tanya Amir yang inginkan kepastian.
“Doktor mengatakan esok ibu di benarkan keluar dari hospital”, kata ibunya dengan nada gembira.
  “Ya ibu.  Alhamdulillah”, kata Amran dan Amir.
 “Ibu nak tahu hari ini kami dapat keputusan peperiksaan penggal pertama.  Abang dan Amir dapat tempat pertama”, kata Amir dengan perasaan yang gembira.
 “Kami buat semua tu untuk ibu”, kata Amran.
  “Sebenarnya ibu, kami takut ibu tinggalkan kami”, kata Arman. Tanpa Mak Salmah  sedari air matanya menitis.
“Ibu jangan nangis.  Kami ada buat salahkah?”. Kata Amir dengan nada serba salah.
 “Tidak sayang kamu tidak buat salah”, kata ibunya.
“Ibu, malam ni kami akan jaga ibu ya”, kata Amir.
Keesokan paginya Amran terjaga dari tidurnya lalu melihat wajah ibunya yang semakin di mamah usia.  Hari ini jugalah ibunya dikeluarkan dari hospital.  Ibunya diarahkan oleh jururawat untuk membayar bil rawatan.  Lalu Amran diberitahu bahawa bil rawatan tersebut telah dilunaskan oleh Pak Mail.
Berita kemalangan yang menimpa ibu Amran dan Amir, tersebar di sekolah. Ramai rakan dan guru bertanya tentang kesihatan ibu mereka.
“Amran bagaimana tentang kesihatan ibu kamu?”.  Tanya Cikgu Azizah.  “Alhamdulillah ibu saya semakin sihat”, kata Amran.
“Oh...  baguslah kalau macam tu”, kata Cikgu Azizah
Beberapa minggu lagi Amir akan menhadapi peperiksaan besar iaitu
PMR manakala abangnya akan menghadapi peperiksaan SPM.
          Amir membuat persediaan akhir bagi menghadapi peperiksaan PMR yang bakal menjelang. 
“Adik dah sedia masuk dewan peperiksaan esok?”.  Tanya Arman dengan penuh tanda tanya. 
“Insyaallah bang”, kata Amir dengan penuh semangat.
          “Adik pergilah masuk tidur dahulu, esok pagi kena bangun awal kita solat berjamaah dengan ibu sekali”, kata Amran.
          Dengan berkat doa ibunya, Amir dipermudahkan untuk menjawab kesemua soalan.  Selang sebulan, Amran pula menghadapi pertempuran yang menentukan masa depannya. 
          “Nak doa ibu setiasa dengan mu”, kata ibunya kepada Amran.  Amran dapat menjawab kesemua soalan dengan mudah.  Meskipun sebelum ini dia terpaksa berkerja sambilan untuk menampung perbelanjaan mereka sekeluarga.  Bagi Amran, itu adalah tanggungjawabnya sebagai anak sulung. 
          Selepas tamatnya peperiksaan SPM, Amran mencari pekerjaan untuk menampung kehidupan mereka sekeluarga.  Amir meneruskan pelajarannya ke tingkatan empat.  Amir mendapat keputusan yang cemerlang.    Dia menjadi pelajar terbaik di sekolahnya.
          Amran berkerja di pekan dan tidak jauh dari rumahnya. Dia juga dapat melunaskan yuran persekolahan Amir.
 “Adik, ini wang untuk yuran persekolahan kamu” kata Amran kepada adik kesayangannya.
Tidak lama kemudian Amran mendapat keputusan peperiksaan.  Dengan perasaan gementar Arman pergi mengambil keputusan tersebut. 
“Assalammualaikum puan, boleh saya bertanya di mana saya perlu mengambil slip keputusan SPM?”.  Tanya Amran dengan sopan. 
“Waalaikumsalam, kamu boleh ambil keputusan kamu di bilik guru”, kata Puan Siti.
“Terima kasih puan”,  kata Amran.
Apabila Amran tiba di bilik guru, kesemua guru memandang Amran dengan wajah yang gembira.
“Tahniah Amran.  Kamu mendapat keputusan yang cemerlang. Tidak sia-sia usaha kamu selama ini”, kata Cikgu Harun.
Amran melanjutkan pelajaran sehingga ke tingkatan enam.  Apabila Amran memasuki tingkatan enam dia masih berkerja sambilan untuk mencari wang tambahan bagi menampung perbelanjaan sehari-hari.  Dia juga menyediakan kemudahan untuk adiknya supaya dapat menumpukan pelajaran.   Amran telah berjanji pada dirinya mampu memberi kesenangan kepada ibu dan adiknya. 
Amran ditawarkan untuk memasuki universiti dalam bidang kejuruteraan awam.  Pada mulanya, dia tidak mahu melanjutkan pelajaranya.  Namun, ibunya terus memujuknya agar meneruskan perjuangannya.  Kata ibunya, menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.  Akhirnya dia bersetuju dan Amir telah berjanji untuk menjaga ibunya dengan baik. 
“Amran pergilah menuntut ilmu.  Tentang ibu kamu janganlah dirisaukan.  Pak Cik akan turut membantu adik kamu untuk menjaganya”, kata Pak Mail.
          Setelah tamat pengajian, Amran telah diberikan pekerjaan di sebuah syarikat yang terkenal di ibu kota.  Setelah lama berkhidmat di syarikat itu, Arman memulakan langkah untuk membangunkan syarikatnya sendiri.  Amran telah membawa ibu dan adik kesayangannya untuk tinggal bersamanya.  Dia berusaha bersungguh-sunggguh untuk membalas budi ibunya yang telah bersusah payah membesarkan dia dan adiknya, Amir.
          “Ibu, ini adalah hadiah untuk ibu kerana telah mendidik kami sehingga menjadi manusia  yang berguna”, kata Amran yang menitiskan air mata.
          “Abang nak kita semua menunaikan umrah bersama-sama”, kata Amran dengan nada yang gembira.
          Pada suatu pagi, selepas mereka sembahyang bersama dengan tiba-tiba Mak Salmah jatuh pengsan.  Mereka berdua cemas dan bergegas menghantar Mak Salmah ke hospital.  Doktor mengesahkan bahawa ibunya menghidap barah otak tahap akhir.  Mereka berdoa agar ibunya dapat disembuhkan.  “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu.  Engkau berikanlah kesembuhan kepada ibuku, lanjutkanlah usianya agar kami dapat membalas segala jasa sejak melahirkan kami sehinggalah dewasa.  Aku bermohon kepada–Mu”, doa untuk ibu mereka kepada Allah S.W.T sambil air mata bergenang di mata mereka.  
          Doktor mengesahkan Mak Salmah berada di tahap yang kriktikal dan kemungkinan peluang untuk hidup itu sangat tipis.  Akhirnya, Mak Salmah disahkan meninggal dunia. Sebelum pemergian Mak Salmah, dia telah meniggalkan warkah untuk mereka berdua.
          ‘Wahai anakku Amran dan Amir, apabila kamu membaca surat ini mungkin sekarang ini ibu telah pergi.  Sebenarnya ibu menghidapi barah otak ini sudah lama namun, ibu tidak memberitahu keadaan ibu kerana takut kamu tidak mahu menuruskan pelajaran lagi disebabkan risau tentang kesihatan ibu.  Oleh itu, ibu tidak ingin melihat anak ibu gagal kerana ibu. 
          Ibu sanggat berbangga dengan kamu berdua.  Ibu ingin kamu tahu ibu sangat sayang kamu berdua.  Doa ibu sentiasa mengiringi perjalanan anak-anak ibu.  Maafkan ibu kerana tidak dapat memberikan kesenangan kepada kamu berdua.  Hanya itu yang mampu ibu katakan kepada kamu.  Ibu sayang kamu’.
          Akhirnya baru aku sedari pengorbanan seorang ibu tiada tolok bandingnya. Oleh kerana itu, kami sanggat sayang dengan insan yang bergelar ibu.

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment