Powered By Blogger

Saturday 1 March 2014

Batu Nousung (BATU SUMPAHAN)


Pada zaman dahulu, di sebuah kampung yang bernama Sawangan terdapat seorang perempuan tua yang mempunyai seorang anak lelaki. Aman, nama yang diberikan kepada anak itu. Kehidupan mereka sangat daif sehingga boleh dikatakan “kais pagi makan pagi, kais petang makan petang”. Orang kampung acapkali menyisihkan mereka kerana hidup mereka yang daif. Walaupun begitu, Aman telah dididik agar sentiasa berlaku baik kepada sesiapa sahaja, tanpa mengira hartanya.

          Tahun-tahun sudah pun berlalu dan si anak kini telah dewasa. Semakin hari semakin tekad dia mahu mengubah nasib keluarganya. Lidahnya tidak pernah lekang berdoa agar mereka dapat mengecapi kemewahan dan tangannya tidak pernah berhenti berusaha mencari rezeki. Tanpa disangka-sangka, rezeki datang bergolek dan doa Aman termakbul. Hal ini kerana Kampung Sawangan menjadi tempat persinggahan kapal-kapal pedagang sementara menunggu ribut di laut reda.
          Para pedagang mulalah berniaga di Kampung Sawangan dan orang kampung berpusu-pusu mahu melihat barang-barang yang bakal didagangkan. Namun begitu, hanya sebuah perniagaan sahaja yang menjadi tumpuan ramai terutamanya teruna-teruna Kampung Sawangan. Khabar angin mengatakan ramai teruna bertumpu di situ kerana terdapat seorang gadis yang rupawan. Akibat kecantikkannya yang teramat sangat, gadis tersebut seringkali diganggu oleh teruna-teruna di Kampung Sawangan.

          Keadaan menjadi semakin teruk saban hari sehinggalah datangnya seorang pemuda yang membantu gadis itu daripada terus diganggu. Lantas, gadis itu membawa pemuda tersebut berjumpa dengan ayahandanya bagi membalas budi baiknya. Sebaik sahaja bertemu dengan ayahandanya, dia pun menceritakan hal yang telah berlaku dan bagaimana pemuda tersebut menolongnya. Sesudah mendengar keperkasaan pemuda itu, ayahanda gadis itu berkata, “Wahai orang muda, hamba sangat berterima kasih dengan pertolongan yang tuan hamba berikan kepada anak gadis hamba. Bolehkah hamba tahu nama tuan hamba?”. Lalu pemuda tersebut pun menjawab, “Nama hamba Aman,”.

          Hatta, ayahanda gadis itu bertanya lagi, “Aman, mahukah tuan hamba bekerja di atas kapal ku? Ini sahaja cara yang hamba mampu untuk membalas jasa tuan hamba,”. Rasa gembira dan tidak percaya terus menyergah Aman. Dia mahu sahaja menerima tawaran tersebut, namun Aman menjawab, “Maafkan hamba, tetapi hamba rasa hamba perlu mendapatkan restu daripada ibu hamba terlebih dahulu,”. Dengan perasaan gembira Aman pun pulang ke rumah dan memberitahu ibunya berita baik kerana dia telah ditawarkan bekerja di atas kapal.

 Si ibu berasa sangat sukar untuk menerima berita itu kerana terpaksa berjauhan dengan anaknya. Hatinya sayu memikirkan kehidupannya tanpa Aman di sisi. Setelah berfikir panjang, ibu Aman merestui permintaannya untuk bekerja di atas kapal. Ibunya berpesan, “Nak, janganlah kamu lupa untuk berbuat baik kepada sesiapa sahaja. Jika kamu sudah kaya nanti, janganlah kamu lupa diri dan hanyut dengan arus kemewahan,”. Aman pun berjanji kepada ibunya bahawa dia tidak akan lupa diri dan berjanji untuk mengubah kehidupan mereka.

Setelah keadaan di laut kembali reda, Aman pun pergi belayar. Dalam pelayaran itu, dia pun berkerja dengan rajin. Dia mula disenangi oleh anak-anak kapal yang lain. Aman mulai bertanya-tanya siapa gerangan nakhoda kapal ini  lantas dia pun bertanya rakannya untuk mendapatkan kepastian. Setelah mendapat tahu gerangan nakhoda kapal tersebut dia berasa terkejut kerana saudagar yang telah dibantu olehnya ialah nakhoda kapal tersebut. Terdapat beberapa orang rakanya tidak berpuas hati dengan pemuda tersebut lalu terdapat beberapa cubaan untuk menjatuhkan pemuda tersebut. Namun dengan kebijaksanaan pemuda tersebut dapat mengatasi  dugaan yang dihadapi.  Nakhoda  telah  itu mulai mempercayainya kerana dia seorang yang jujur dan rajin. Dia telah menjadi orang kepercayaan nakhoda.  

Nakhoda itu mempunyai seorang anak gadis yang diberi nama Seri. Padan dengan namanya Seri merupakan seorang gadis yang sangat cantik  Raut wajahnya bujur sirih, pipinya kemerah-merahan bak mawar yang sedang mekar dan rambutnya hitam berkilat serta ikal. Dipendekkan cerita, ramai teruna berangan-angan untuk berdamping dengannya. Namun begitu Seri telah jatuh hati kepada pemuda tersebut. Pada masa yang sama musuh  pemuda tersebut juga mempunyai perasaan terhadap anak nakhoda tersebut. Lantaran itu tercetusnya pergaduhan yang besar akibat dendam yang bersarang dalam diri musuh pemuda tersebut. Nakhoda kapal tersebut mempunyai idea untuk menyelesaikan masalah tersebut dangan cara beradu kekuatan dan kebijaksanaan. Aman berjaya menewaskan musuhnya itu dan dapat mengahwini anak kepada nakhoda kapal tersebut.

Setelah beberapa purnama berlayar, kapal tersebut berlabuh di kampung halaman pemuda tersebut untuk menambah bekalan makanan supaya dapat meneruskan pelayaran mereka. Penduduk kampung terlihat akan kapal tersebut dan ingin mengetahui pemilik kapal tersebut. Salah seorang penduduk kampung mengetahui akan pemilik kapal tersebut ialah milik pemuda tersebut. Berita tersebut telah tersebar dan sampai kepada ibunya.

Apabila si ibu diberitahu akan kepulangan anak kesayanganya dia berasa sangat gembira dan terharu. Si ibu pun menyambut kepulangan anaknya yang sangat dinanti-nantikan setelah sekian lama tidak berjumpa.  Si ibu sangat terkejut apabila pemuda tersebut tidak mengakui bahawa dialah anaknya yang dikandungnya selama sembilan bulan.  Ibunya menjaganya seperti “menatang minyak yang penuh”. Namun balasan yang diberikan kepada si ibu tidak setimpal dengan kasih sayang  yang selama ini di curahkan. Janji manis pemuda tersebut kepada ibunya untuk mencari kamewahan agar dapat mengubah nasib keluarganya dilupakan begitu sahaja. Sewaktu kecil, si ibu bersusah payah mencari rezeki untuk membesarkan anaknya sehingga harus berlapar semata-mata untuk memberi sesuap nasi untuk anak kesayangannya. Namun setelah pemuda tersebut mendapat kemewahan yang diimpikan, dia terus melupakan pengobanan dan janji yang diucapkan kepada ibunya.


Hati si ibu sangat sedih dan hancur apabila anaknya tidak mengakui bahawa dia ialah ibu kandungnya.  Dengan perasaan sedih dia berharap dan berdoa supaya anaknya mendapat balasan untuk memberi pengajaran kepada anaknya yang seperti “kacang lupakan kulit”. Anaknya telah berubah menjadi batu bersama kapalnya dan batu tersebut  di panggil sebagai batu unsung(batu sumpahan)

No comments:

Post a Comment